BDAR
gdpr

Šiame tinklapyje gali būti naudojami slapukai ir kiti jūsų asmens duomenys tinklapio funkcionalumo tikslais.


Streso valdymas pandemijos metu: patarimai, kaip sau padėti

Data

2021 02 08

Įvertinimas
2
12.PNG

Streso valdymas pandemijos metu: patarimai, kaip sau padėti

Dauguma žmonių yra pripratę tam tikrus dalykus atlikti jiems įprastu būdu, laikytis rutinos ir tokiu būdu jie jaučiasi situacijos šeimininkai. Tačiau visi dalykai, kurie įvyksta ne pagal planą, sukelia didelę įtampą ir nerimą, žmogus jaučia, kad prarado kontrolę. Šiandienos kontekste, kai planuoti gyvenimą yra ypatingai sudėtinga dėl situacijos nenuspėjamumo, tas nerimas ir nuolatinė įtampa tampa kasdieniais žmonių palydovais.

Dirbti iš namų tampa vis labiau įprasta, tačiau tai dar toli gražu netampa normalu. Kadangi kiekvienas esame daugiau mažiau paveiktas pasaulinės pandemijos, mūsų reakcijos net į paprasčiausius dalykus kartais tampa neadekvačios, todėl tik dar labiau sau keliame įtampą ir atsiduriame tarsi žiurkėnai savo bėgimo ratelyje – niekaip nepavyksta išsivaduoti iš to nerimo liūno, kartais sunku prisiversti veikti net ir mėgstamiausias veiklas, nebesinori išeiti iš namų, nebesinori niekam skambinti ir bendrauti.

Kiekvienas darbdavys taip pat turi suprasti, kad darbuotojas šiuo sudėtingu metu susiduria su daugybe sunkumų – dirbant iš namų tampa daug sudėtingiau save motyvuoti kažką daryti, sudėtingiau daryti pertraukas, todėl yra labiau pavargstama, nėra socialinio kontakto, neretai žmonės ima jaustis atskirti ir vieniši, o tokie sunkumai gali privesti net gi prie egzistencinės krizės. Todėl darbdaviams ypatingai svarbu to nepamiršti formuojant užduotis, keliant lūkesčius darbuotojui ir dar svarbiau yra nepamiršti savo darbuotojams padėkoti.

Dėl visų šių priežasčių yra labai svarbu nepamiršti savimi pasirūpinti ir rasti veiksmingiausius būdus kovai su stresu. Dalinamės 10 patarimų, kaip sau padėti valdyti stresą ir pasijusti geriau.

  1. Būkite sau atlaidesni – vieniems žmonėms geriau sekasi kovoti su neapibrėžtumu nei kitiems, todėl nepeikite savęs, jei jums sekasi sunkiau tvarkytis su nenuspėjamumu nei jūsų draugams. Priminkite sau, kad stresinei situacijai išspręsti gali prireikti nemažai laiko, todėl būkite kantrūs.
  2. Pagalvokite apie praeities situacijas, kurios baigėsi sėkmingai – kiekvienas žmogus nuolatos susiduria su stresinėmis situacijomis, taip ir jūs praeityje greičiausiai jau buvote susidūręs su kokia nors sudėtinga situacija ir jums pavyko ją įveikti! Pagirkite save už tai. Pagalvokite ką jūs tuo metu darėte, kad jums pavyko tą problemą išspręsti, o ką darytumėte kitaip. Tokius dalykus galite net užsirašyti, tokiu būdu matysite į ką atkreipti dėmesį sprendžiant kitą sudėtingą situaciją.
  3. Lavinkite naujus įgūdžius – kai situacija aplink šiek tiek nurimsta, pagalvokite apie kokį nors įgūdį, kurį galite išmokti tuo metu. Išėjimas iš komforto zonos jums gali padėti ugdyti pasitikėjimą savimi, ar priversti išmokti naujų dalykų, kurie tikrai pravers ateityje.
  4. Ribokite naujienų skaitymą – kai patiriate stresą gali būti sudėtinga nekreipti į tai dėmesio, tačiau nuolatinis naujienų skaitymas tik pablogins situaciją. Todėl pasistenkite naujienas skaityti tik 1-2 kartus per dieną, atsirinkite labai patikimus šaltinius ir venkite skaityti naujienas prieš miegą.
  5. Venkite koncentruoti dėmesį į dalykus, kurių negalite kontroliuoti – kai nutinka kažkas netikėto, dauguma žmonių yra linkę iš karto galvoti apie blogiausią situacijos scenarijų. Stenkitės taip nedaryti ir vietoj negatyvių minčių, pabandykite jas pakeisti pozityviomis (pvz., o ką naudingo iš tos nelauktos situacijos galite pasiimti?).
  6. Priimkite savo paties patarimą – pasitarkite su savimi – jei pas jus ateitų draugas ar artimasis su tokia problema, ką jūs jam patartumėte? Pasvarstykite ir gal jūsų pačių duodamas patarimas pravers jums patiems.
  7. Skirkite laiko pasirūpinti savimi – neleiskite stresui sujaukti jūsų gyvensenos, sveikų įpročių. Stenkitės skirti dėmesio tam, ką valgote, savo miego ritualui, sportui.
    • Atsitraukite nuo streso šaltinio. Skaitykite knygą, klausykite muzikos, užsiimkite mėgstama veikla.
    • Juokitės. Jūs nusipelnote juoktis. Žiūrėkite komedijas, krėskite juokelius, dalinkitės anekdotais ir gera nuotaika su kitais.
    • Jei jaučiate įtampą, užsimerkite ir giliai kvėpuokite arba eikite pasivaikščioti.
    • Fizinis aktyvumas sumažina įtampą ir padeda geriau pasijusti tiek fiziškai, tiek emociškai.
    • Atraskite mankštą ar sportą, kuris jums tinka ir patinka.
    • Mankštinkitės po 20 - 30 min. bent tris kartus per savaitę.

Visi šie dalykai yra labai artimai susiję su žmogaus psichine sveikata ir streso valdymu.

  1. Paprašykite pagalbos žmonių, kuriais pasitikite – dauguma žmonių, patirdami stresą yra linkę save izoliuoti, atsiskirti nuo visų ir stengtis išspręsti problemas individualiai. Tačiau toks būdas nėra naudingas ir yra net gi kenksmingas. Tačiau kuo jūs dažniau kreipsitės į artimuosius ir draugus pagalbos, tuo labiau tikėtina, kad jūsų problema išsispręs greičiau, tuo pačiu jūs jausite palaikymą ir padrąsinimą, kai to reikės.
  2. Kontroliuokite tai, ką galite kontroliuoti – stenkitės fokusuotis ties dalykais, kurie jums kelia kontrolės jausmą, net jei tai būtų paprasčiausias savaitės pirkinių suplanavimas, spintos ar namų sutvarkymas. Kuo daugiau dėmesio skirsite dalykams, kurie priklauso nuo jūsų, tuo labiau jūs jausitės situacijos šeimininkais ir neįprastos situacijos taip stipriai jūsų neišmuš iš vėžių.
  3. Paprašykite pagalbos tais atvejais, kai pastebite, kad nebesugebate susitvarkyti patys. Kartais patiems susitvarkyti su kylančiomis problemomis gali būti tiesiog per sudėtinga, reikalingas žvilgsnis iš šalies, neutrali kito žmogaus nuomonė.

Gera fizinė ir psichinė sveikata yra didžiausia dovana, kurią galite sau padovanoti šiuo sudėtingu laikotarpiu.

 

Naudoti šaltiniai: https://www.apa.org/topics/covid-19/stress-management-tools

https://www.apa.org/topics/stress/tips

https://www.apa.org/topics/stress/uncertainty

https://www.apa.org/monitor/dec05/energy

https://www.apa.org/news/apa/2020/03/newly-remote-workers

Paveiksliukas: http://blog.iqmatrix.com/wp-content/uploads/2012/03/stress-less-mind-map-2000px.jpg

 

Komentarai

0
Prašome susipažinti su taisyklėmis.
Blogai įvestas apsaugos kodas.